2013. május 16.

Mit egyen a szoptatós kismama?

Előző bejegyzésemből gondolhatjátok milyen apropója van a címnek ;)

Már a szülés előtt is olvasgattam arról, hogy mely ételeket lehet, nem lehet enni, ha az ember lánya kisbabáját szoptatni akarja. Eléggé megoszló véleményekkel találkoztam. Ami állandónak tűnt az a puffasztó, zsíros, fűszeres ételek kerülése, illetve a tej, citrusok mérséklése. De nem ajánlják a különböző hüvelyesek (borsó, lencse), vagy apró magvas gyümölcsök (kiwi, eper) fogyasztását sem. Találtam nagyon durva listákat is, ami szerint szinte csak szikkadt kenyéren és vízen élhetne az újdonsült anyuka, ugyanakkor persze mindenhol leírják, hogy napi ötször változatosan egyen, hogy biztosítsa a megfelelő vitaminbevitelt és fogyasszon elegendő fehérjét, szénhidrátot, hogy legyen miből tejet termelni. Van egy másik irány is, amit például a gyermekorvosom is képvisel. Szerinte, és ezen irány követői szerint bármit lehet enni, csak figyelni kell, hogy mire hogy reagál a baba és amik problémásak, azokat kell mérsékelni, kiiktatni.

Én amúgy sem vagyok nagy káposzta- és babrajongó, így ezek kiiktatása nem esett nehezemre, nem is kísérleteztem velük. Annál nagyobb kihívás volt viszont a narancslé, az eper, vagy például a paradicsom megvonása. Ezeket először ettem, majd amikor rájöttem, hogy nagyban összefüggnek az órákig tartó hasfájós babaordítással, kénytelen voltam lemondani róluk. Hasonlóképp nehezemre esett például a zöldborsó, a brokkoli, a karfiol kiiktatása, mert ezek a zöldségek elég gyakran megfordultak a konyhában és napról napra azt éreztem, hogy lassan nem lesz olyan alapanyag, amiből ételt tudnék készíteni...

Régen is szerettem úgy főzni, sütni, ha volt valami téma, mert a kötöttség gondolkodásra késztet. Igaz ez akkor, ha olcsón kell kihozni egy vacsorát, akkor is, ha csak meghatározott alapanyagokat lehet csinálni, vagy abban az esetben, ha valamilyen téma szerint kell kreatívkodni, mint például a VKF sorozatban. Dolgomat ezúttal még az is nehezítette, hogy egy pár hetes, hónapos picúr mellett bizony nincs idő órákig a konyhában mojolni, ezért nem csak az alapanyagok, hanem a főzésre szánható idő is korlátozottá vált. Eleinte saját kúfőből dolgoztam, de amikor ötleteim végére értem, előkaptam a tavalyi Goodfood magazinokat, néhány szakácskönyvet és elkezdtem olyan recepteket keresni, amik megfelelnek a feltételeknek mind hozzávalók, mind elkészítési idő tekintetében. Találtam jó ötleteket kedvenc gasztrobloggereim oldalain is és néhány egyéb magazinban.

Így aztán nem csak abból állok ki, hogy krémlevest eszek párolt zöldséggel, hanem számos verzióját készítettem már el például a céklának, a cukkininek, vagy újabban a spárgának is, amit korábban például sosem ettem. Ezért is jó ez az időszak, és igyekszem kihasználni ;)

Későbbi dolgomat megkönnyítendő, és másoknak ötleted adandó arra gondoltam, hogy készítek egy sorozatot a blogon, amiben összegyűjtöm ezeket a recepteket. Hamarosan jön az első bejegyzés, aztán meglátjuk , hogy mennyire lesz időm ilyesmire az elkövetkező hónapokban :) Ami biztos: nem ígérek semmit :P