2014. február 5.

Cukor- és édességmentes kihívás

Egyik kedvenc bloggerem az elmúlt pár évben rendre cukormentes hónapokat tartott az év elején. Ez nálam, tőle függetlenül is így volt, általában januárban kezdtem, amikor már fulllfulllllfulllllon voltam az édességekkel a karácsonyi dőzsölés után. Idén viszont töredelmesen bevallom, bármennyire akartam, nem sikerült még igazán elkezdeni ezt a fajta tisztítást, így aztán már nagyon vártam Zizi kihívását, hogy valami külső motivációm is legyen.

Pár napja fel is került a poszt, benne a tiltott, kerülendő, megengedett ételek listájával.

Tulajdonképpen az egész listát hajlandó vagyok bevállalni, mert bár elég szigorú, de tudom, hogy kivitelezhető, ha az ember igazán akarja. Megjegyzem viszont, hogy a húsevést meghagyom, és engedélyezek heti egy joghurtot, valamint édes, esetleg aszalt gyümölcsöt is magamnak. Ezen kívül két fontos esemény lesz a hónapban, amik kapcsán úgy gondolom helye lehet minimális kilengésnek: az egyik egy évfordulós kicsapongás, a másik pedig kisfiam első születésnapja. Utóbbi márciusban lesz, de addigra szeretnék kikísérletezni egy általa is fogyasztható tortát, ami miatt olyan dolgok, mint pl banán, tojás, esetleg joghurt, valószínűleg kóstolásra fognak kerülni. De ígérem, hogy minimálisra fogom e két alkalom kapcsán is a lazulást ;)

A saját listám az alábbiak szerint néz ki (szinte teljesen egyezik a Zizi oldalán találhatóval):

Tiltott:
- cukor (kristály, por, nád, kókuszvirág, pálma, stb.)
- méz
- agavé-, juhar-, datolya-, szilva-, rizs- és malátaszirup
- egyéb édesítőszerek (xilit, eritritol, gyümölcscukor, agavé cukor)
- olyan élelmiszer, amiben a fentiek előfordulnak (pékáru, ropi, kekszek, sütemények, szószok, stb.; kivéve: felvágottak)
- kávé, fekete tea, kakaó, alkoholos italok
- tojás
- tejtermék (kivéve: natúr joghurt heti egyszer)
Szabad:
- friss gyümölcsök (alma, citrom, grapefruit, narancs)
- cukormentes lekvár és olyan sütemény, amely csak répával vagy almával lett édesítve
- víz, gyógytea, frissen facsart/centrifugázott gyümölcs- és zöldséglevek
Kerülendő:
- fehér lisztből készült élesztős pékárukat
Javasolt:
- nyers zöldségek, gyümölcsök
- zöld saláták (rukkola, madársaláta, mizuna, namínia, stb.)
- olajos magvak: nyersen vagy pirítva sózás nélkül: mandula, dió, mogyoró, tökmag, napraforgómag, kesudió, paradió, stb.
- gabonafélék: köles, hajdina, bulgur, barnarizs, quinoa, árpagyöngy
- hüvelyesek: bab, lencse
tofu